ΜΕΓΑΛΑ    ΚΑΙ   ΑΛΛΑ    ΝΑΥΑΓΙΑ    ΣΤΗΝ   ΕΛΛΑΔΑ

 

            1868   ΤΟ ΝΑΥΑΓΙΟ  ΤΟΥ «ΠΑΤΡΙΣ»

 

     Στις 23 Φεβρουαρίου 1868  ναυάγησε  το  ατμόπλοιο ΠΑΤΡΙΣ, που ήταν τροχήλατο, και έμοιαζε περισσότερο με ποταμόπλοιο.

     Πολλές εφημερίδες αναφερόντουσαν  τότε  στο γεγονός.

    «Εκ των ωραιότερων, εάν μη το άριστον, των ατμόπλοιων της Ελληνικής Ατμοπλοϊκής εταιρίας, η Πατρίς, εναυάγησεν....» ανέφεραν  όλες οι εφημερίδες και ζητούσαν εξηγήσεις για το δυστύχημα. Η θάλασσα ήταν ελαφρώς ταραγμένη και τα νερά γνωστότατα, η ζυγαριά έδειχνε να γέρνει κατά του καπετάνιου.

     «Μέγα δυστύχημα αννηγγέλθη χθες εις την πρωτεύουσαν. Το ωραιότερον ατμόπλοιον της ελληνικής ατμοπλοικής εταιρίας, η «Πατρίς», μεταβαίνων εκ Πειραιώς εις Σύρων, εκτύπησεν επι ύφαλων έξωθεν της Κέας και διερράγην απωλέσθη.»

      Εφημερίδα «ΑΥΓΗ» 24 Φεβρουαρίου 1868

      Η εφημερίδα ΑΙΩΝ δημοσιεύει όλη την αναφορά του καπετάνιου και αναμένει το πόρισμα, αναζητούνται οι υπεύθυνοι.

       *******   Το τροχοκίνητο ατμόπλοιο «Πατρίς» παραγγέλθηκε στα ναυπηγεία C. Lungley & Co, Deptford, στον ποταμό Thames, της Αγγλίας από τον Βασιλιά Όθωνα το 1859 και παρελήφθη το 1860.

      Μήκους 217 ποδών, πλάτους 27.5 ποδών, 787 κόρων, 641 τόνων (επίσης αναφερόταν και ως 800 τόνων), 180 ίππων.

      Ταυτόχρονα παραγγέλθηκαν 4 πλοία, δυο όμοια τροχοκίνητα ατμόπλοια, το πολυτελές «Όθων»  και «Αμαλία», καθώς επίσης και δυο μικρότερα το «Βυζάντιον» και το «Επτάνησος». 

      Το «Όθων» μετονομάστηκε σε «Πατρίς», όπου δόθηκε στην Ελληνική Ατμοπλοΐα μαζί με το «Αμαλία», το οποίο μετονομάστηκε σε «Ευνομία». Στο «Ευνομία» εκδηλώθηκε φωτιά στο λέβητα, ενώ ήταν στην Ύδρα και κάηκαν ζωντανοί 50 άνθρωποι. Έπειτα μετονομάστηκε σε «Ίρις».

 

  

 

Εντοπίστηκε το χαμένο Γαλλικό υπερωκεάνειο Burdigala 

 

        Στο βυθό της Κέας  κατά  τη διάρκεια  έρευνας πεδίου και της ιστορικής έρευνας της καταδυτικής ομάδας “Kea Dive Expedition”  εντοπίστηκε  το χαμένο Γαλλικό υπερωκεάνειο Burdigala.

         Δείτε τις λεπτομέρειες  εδώ:

 

 Ο  «ΒΡΕΤΑΝΙΚΟΣ»

 

    

     Ο   «Βρετανικός»,  το μεγαλύτερο υπερωκεάνιο παγκοσμίως, ο αδερφός του «Τιτανικού», βυθίσθηκε  21 Νοεμβρίου 1916, ημέρα Τρίτη,  ακριβώς έξω από το λιμάνι  της  Κέας. Τότε  εχρησιμοποιείτο  ως πλωτό νοσοκομείο σε εκστρατεία,   κατά τη διάρκεια  του Α  Παγκοσμίου Πολέμου. Στην πραγματικότητα δεν  χρησιμοποιήθηκε  ποτέ ως υπερωκεάνιο  γραμμής. 

     Η βύθισή του ήταν αποτέλεσμα μιας έκρηξης που δεν διαπιστώθηκε μέχρι σήμερα από τι προήλθε. Πιθανώς τορπιλίστηκε  από γερμανικό υποβρύχιο.

      Τότε  χάθηκαν πολλές εκατοντάδες άτομα.

 

    ΤΟ  «ΧΕΙΜΑΡΡΑ»

 

     

      Το  πιο πολύνεκρο,  μετά το 1940,  ναυάγιο  στον Ελληνικό θαλάσσιο χώρο  έγινε στις 20-1-1947.

      Είναι το ναυάγιο του  ατμοπλοίου  «ΧΕΙΜΑΡΡΑ»  που έγινε ξημερώματα  της μέρας αυτής στον Ευβοϊκό κόλπο, κοντά  στη νησίδα  «Γάϊδαρος». Είναι από τα λιγότερο γνωστά,  δεδομένου ότι έγινε κατά την  περίοδο του εμφυλίου.

      Από τους 612  επιβάτες  του  πνίγηκαν 391 και διασώθηκαν 221. Ανάμεσα στους διασωθέντες  και ο  διατελέσας δήμαρχος Θεσσαλονίκης  κ. Ντίνος Κοσμόπουλος.

      Ανάμεσα  στους πνιγέντες  ο φωτορεπόρτερ  της Νίκης του 40, Ακερμανίδης, ο  διατελέσας Δήμαρχος Πόρου  Δημήτριος Αριστ. Σαμπάνης, μέλη της φρουράς  του τότε διαδόχου, πολιτικοί εξόριστοι  και άλλοι.

     Μέχρι σήμερα δεν έχει διευκρινιστεί αν το πλοίο προσέκρουσε  σε μαγνητική θαλάσσια νάρκη, αν έγινε σαμποτάζ, ή  αν λόγω της ομίχλης που επικρατούσε, έπεσε  στα βράχια.

     Το πλοίο  προερχόταν  από τις  γερμανικές  επανορθώσεις προς την Ελλάδα, και το εκμεταλλευόταν  το Ελληνικό Δημόσιο.

     Για την απώλεια  του πλοίου το Ελληνικό Δημόσιο  εισέπραξε 70.000 λίρες Αγγλίας από την  Ασφάλεια.

     Στη δίκη που έγινε  ο  β πλοίαρχος  Μπέρτολς τιμωρήθηκε με φυλάκιση  είκοσι μηνών και ο α πλοίαρχος Μπελέσης  με φυλάκιση 15 μηνών με αναστολή.

    Ο τότε Ποριώτης  Υπουργός  Εμπορικής Ναυτιλίας Θεόδωρος Κιζάνης  τους  τιμώρησε   με  στέρηση του διπλώματος,   9 μήνες  τον  πλοίαρχο  και έξι μήνες  τον  ύπαρχο. Μικρότερες ποινές επέβαλε σε μηχανικούς.

 

    Η προσάραξη του  "ΑΔΡΙΑΣ" 

 

      Στις 6 Οκτωβρίου 1951 και ώρα 4:25 πρωινή, το ατμόπλοιο «Αδρίας», που είχε αποπλεύσει από Χανιά για Πειραιά, προσέκρουσε στη Φαλκονέρα, που ήταν αποτέλεσμα των σφοδρών ανέμων που επικρατούσαν στη περιοχή, συνεπεία της παρεκκλίσεως της πορείας του. Η πρόσκρουση ήταν  βίαιη, και αμέσως το σκάφος άρχισε να γεμίζει νερά. Ο πλοίαρχος Φωκάς, εξέπεμψε αμέσως σήμα κινδύνου και διέταξε την καθέλκυση των λέμβων και την αποβίβαση των επιβατών σε απόκρυμνο σημείο του νησιού, με την  καθοδήγηση των μελών του πληρώματος. Παρά τη  σφοδρή κακοκαιρία η αποβίβαση στέφθηκε με επιτυχία, αν και πληροφορίες έκαναν λόγο για απώλεια ενός ατόμου. Σύμφωνα, με το λιμεναρχείο Χανίων στο ατμόπλοιο «Αδρίας» επιβιβάστηκαν από Χανιά 235 επιβάτες, από Ρέθυμνο 80 και από το Ηράκλειο 223.Σύνολο 538 επιβάτες.

      Στην αγωνιώδη  έκκληση του πλοιάρχου   έσπευσαν το "Ιωνία'', το "Αιγαίον", η "Πίνδος" και άλλα πλοία στο τόπο του ναυαγίου, όπου παρέλαβαν τους επιβάτες και φρόντισαν για τη μεταφορά τους στο Πειραιά. Οι προσπάθειες διάσωσης του πλοίου απέβησαν  μάταιες και  χαρακτηρίστηκε ολική απώλεια

      Το ατμόπλοιο "Αδριάς", κατασκευάστηκε το 1893 με το όνομα "Magic" της Belfast Steamship Company. Στον πρώτο  παγκόσμιο πόλεμο, χρησιμοποιήθηκε ως πλωτό νοσοκομείο. To 1918 άλλαξε το όνομά του σε "Classic. To 1924 πουλήθηκε στη City of Cork Steam Packet Co. To χειμώνα εκτελούσε δρομολόγια μεταξύ Fishguard-Cork και το καλοκαίρι έκανε κρουαζιέρες στη Σκωτία. Τότε άλλαξε πάλι το όνομά του σε Killarney. To 1931 το απόκτησε η Coast Lines. Στο δεύτερο παγκόσμιο πόλεμο χρησιμοποιήθηκε ως πλωτή αποθήκη στο Rosyth. To 1947 αγοράστηκε από τη Bury Court Shipping Co και μετονομάστηκε σε "Αττική". Έκανε δρομολόγια μεταξύ Μασσαλίας-Γένοβας-Πειραιά-Βυρητού-Χάιφας-Αλεξάνδρειας. To 1948 πουλήθηκε στην «Ηπειρωτική» του εφοπλιστή Ποταμιανού ως «Αδρίας» κι έκανε δρομολόγια από Πειραιά και Θεσσαλονίκη για Κρήτη, Χίο και Ρόδο.

 

     ΤΟ  «ΗΡΑΚΛΕΙΟΝ»

  

      
     8 Δεκεμβρίου 1966,   το ναυάγιο του οχηματαγωγού «Ηράκλειον» . 

      Μία από τις μεγαλύτερες τραγωδίες  των μεταπολεμικών ετών που είδαν οι ελληνικές θάλασσες εκτυλίχτηκε στα ανοιχτά του Αιγαίου, κοντά στη βραχονησίδα Φαλκονέρα, για να βυθίσει στην οδύνη τα Χανιά, αλλά  και όλη την  Ελλάδα, που θρήνησαν το χαμό   των  εκατοντάδων  ανθρώπων.    
      Διακόσιοι σαράντα επτά άνθρωποι χάθηκαν στην παγωμένη θάλασσα, ενώ μόλις 47 ανασύρθηκαν ζωντανοί.  

     Ανάμεσα  σ αυτούς που χάθηκαν και η  φοιτήτρια Αλκηστις Αγοραστάκη, που έσωσε   πολλούς, αλλά  η  ίδια,  τελικά , πνίγηκε.

     Tο πλοίο του Τυπάλδου «Ηράκλειον»   απέπλευσε  στις 7,20 μ.μ. της 8ης Δεκεμβρίου 1966 από το λιμάνι της Σούδας με προορισμό τον Πειραιά. 
      Στη βραχονησίδα Φαλκονέρα, στο μέσο περίπου της διαδρομής από τη Σούδα προς τον Πειραιά, στα όρια του Κρητικού με το Μυρτώο Πέλαγος, η σφοδρή θαλασσοταραχή αρχίζει να προμηνύει την καταστροφή. Το "Ηράκλειο" κλυδωνίζεται πλέον επικίνδυνα. Ενα μεγάλο  φορτηγό ψυγείο προσκρούει με δύναμη στα πλαϊνά του πλοίου, καθώς έχει τοποθετηθεί εγκάρσια στο γκαράζ, και χωρίς - όπως κατέθεσαν εκ των υστέρων και μέλη του πληρώματος - να έχουν ληφθεί όλα τα ενδεδειγμένα μέτρα για την ασφαλή πρόσδεσή του.

     Στις 2 τα ξημερώματα το φορτηγό ψυγείο από τους κλυδωνισμούς σπάει σαν καταπέλτης τη δεξιά από τις δύο πόρτες οχημάτων του πλοίου, προκαλώντας ρήγμα 17 τ.μ. Η εισροή των υδάτων είναι συνεχής. Τα λεπτά κυλούσαν και οι μανούβρες του καπετάνιου δεν έφερναν αποτέλεσμα - σύμφωνα πάντα με τις καταθέσεις όσων μελών του πληρώματος διασώθηκαν - κι έτσι το πλοίο οδηγήθηκε γρηγορότερα στη βύθιση.      Τέσσερα σήματα κινδύνου από τον ασυρματιστή του πλοίου έφτασαν στον παράκτιο σταθμό της Βάρης...

 

  ΤΟ « ΧΡΥΣΗ ΑΥΓΗ»   

 

 1983.- Το επιβατηγό - οχηματαγωγό «Χρυσή Αυγή» του Αυγουστή Πολέμη, βυθίζεται προκαλώντας τον θάνατο 28 ανθρώπων. Η ΔΑΝ ζήτησε την απόδοση ευθυνών στον πλοίαρχο, τον Α' μηχανικό, την πλοιοκτήτρια εταιρεία, έναν άνδρα του Λιμενικού Σώματος και την Επιθεώρηση Εμπορικών Πλοίων. 

 

   ΑΛΛΑ   ΝΑΥΑΓΙΑ

 

1991.- Το επιβατηγό - τουριστικό «Πήγασος» καίγεται στη Βενετία, χωρίς ευτυχώς να υπάρξουν θύματα. Σύμφωνα με τη ΔΑΝ τα αίτια του δυστυχήματος παραμένουν ανεξακρίβωτα.

 

1991.- Το  Ελληνικό επιβατηγό - τουριστικό «Ωκεανός» βυθίζεται  στο  ακρωτήριο της Καλής ελπίδος -Ν.Αφρική. Η ΔΑΝ ζήτησε την απόδοση ευθυνών για αμέλεια στον πλοίαρχο, τον υποπλοίαρχο, τους Α' και Β' μηχανικούς. Άγνωστη παραμένει η εξέλιξη της υπόθεσης.

 

1995.- Το επιβατηγό - οχηματαγωγό «Θεόφιλος» προσκρούει στην προβλήτα του λιμανιού της Χίου κατά τη διάρκεια των χειρισμών πρόσδεσης. Η ΔΑΝ ζητεί απόδοση ευθυνών για αμέλεια του πλοιάρχου και του Α' μηχανικού.

 

 

          

1996.- Το επιβατηγό - οχηματαγωγό «Ποσειδών Εξπρές» προσκρούει σε ύφαλο έξω από το λιμάνι της Πάρου. Ύστερα από εισροή υδάτων το πλοίο βυθίζεται. Η ΔΑΝ ζητεί απόδοση ευθυνών στον πλοίαρχο του πλοίου και στον πλοίαρχο του «Ναϊάς», θεωρώντας πως ήταν συνυπεύθυνος για την πρόσκρουση, καθώς και στον Α' μηχανικό και τους νηογνώμονες που παρακολουθούσαν τον πλοίο. Άγνωστο ποιοι τιμωρήθηκαν τελικά.

 

1996.- Το επιβατηγό - οχηματαγωγό «Πήγασος» προσκρούει στη βραχονησίδα Πάτροκλος στον Σαρωνικό.    Η ΔΑΝ ζητεί την απόδοση ευθυνών για αμέλεια του πλοιάρχου, του υποπλοιάρχου.

 

1999.- Τα αμπάρια του «Σούπερφαστ Φέρις ΙΙΙ» πιάνουν φωτιά, με αποτέλεσμα να χάσουν τη ζωή τους 14 Κούρδοι λαθρομετανάστες.  Η υπόθεση εκκρεμεί.

 

 

   ΤΟ  «ΣΑΜΙΝΑ»

 

 

      26 Σεπτεμβρίου 2000, γίνεται    το ναυάγιο του επιβατηγού οχηματαγωγού πλοίου "Εξπρές Σαμίνα"  στην Πάρο, στη  θαλάσσια περιοχή πόρτες, στο οποίο έχασαν τη ζωή τους 80 επιβάτες και μέλη του πληρώματός του.

    

 

   Το   "Sea Diamond"  

 

   

    Το  κρουαζιερόπλοιο  "Sea Diamond"  προσκρούει  σε ξέρα  έξω από τη  Σαντορίνη  5/4/07 και την επομένη  βυθίζεται, λόγω εισροής υδάτων.  Σώζονται   1386  άτομα, επιβάτες και πλήρωμα, εκτός από δύο  ένα 45χρονο   Γάλλο και τη 16χρονη κόρη του. Τραγική ειρωνεία: η γυναίκα του  και ο γιος του σώθηκαν.

 

 ΝΑΥΑΓΙΑ,  ΝΑΥΤΙΚΑ   ΑΤΥΧΗΜΑΤΑ  ΣΤΟ ΣΑΡΩΝΙΚΟ

 

 

©  KOUTOUZIS.GR  Αναδημοσίευση  επιτρέπεται μόνο με αναφορά στην πηγή  www.koutouzis.gr .

 

Αρχή  σελίδας

 

 Κεντρική σελίδα