Συνημμένο     στο  http://www.koutouzis.gr/navagia-megala.htm

 

 Εντοπίστηκε το χαμένο Γαλλικό υπερωκεάνειο Burdigala   

 

        Tελείωσε το πρώτο μέρος της έρευνας πεδίου και της ιστορικής έρευνας της καταδυτικής ομάδας “Kea Dive Expedition”  που εντόπισε το χαμένο Γαλλικό υπερωκεάνειο Burdigala  στο βυθό της Κέας κατά τη διάρκεια καταδυτικής αποστολής τον περασμένο Σεπτέμβριο..

 

                        

        Το υπερωκεάνιο με βαρύ οπλισμό μήκους 180 μέτρων και δικινητήριο αεροπλάνο ανακαλύφθηκαν στο βυθό της Κέας.

      Σε βάθος 70 μέτρων ανακαλύφθηκε από ομάδα ερασιτεχνών αυτοδυτών, τεχνικής κατάδυσης το ναυάγιο του επίτακτου  Γαλλικού υπερωκεανίου που φέρει βαρύ οπλισμό από τουλάχιστον 4 πυροβόλα.  Πρόκειται για το S/S Burdigala, πρώην S/S Kaiser Friedrich, κατασκευασμένο ως ταχύ υπερωκεάνιο (Great Liner) το 1897 από την εταιρεία F. Schichau GmbH στο Danzig της Πολωνίας, πόλη η οποία ανήκε τότε στο γερμανικό Ράϊχ. Το πλοίο με εκτόπισμα 12.300 τόνων αποτελούσε απάντηση της Γερμανίας στη κυριαρχία της Αγγλίας για την ανθούσα τότε μεταναστευτική γραμμή Ευρώπης – Αμερικής.  Πραγματοποίησε το παρθενικό του ταξίδι υπό την ναυτιλιακή εταιρεία HAPAG μεταξύ Αμβούργου – Νέας Υόρκης την 1η Οκτωβρίου 1899. Από την 1η Μαΐου 1912 περιήλθε στην ιδιοκτησία της νεοσύστατης Γαλλικής Compagnie Sud-Atlantique, μετονομάστηκε σε Burdigala (αρχαία Λατινική λέξη για τη Βουργουνδία) και τέθηκε στη γραμμή Ευρώπης – Νοτίου Αμερικής. Μετά την έναρξη του Α΄ Παγκοσμίου Πολέμου, επιτάχθηκε το Μάρτιο του 1915 από το Γαλλικό Ναυτικό, μετετράπη σε οπλισμένο μεταγωγικό και τέθηκε σε υπηρεσία στη Μεσόγειο και το Αιγαίο.

      Το πλοίο βυθίστηκε στις 14 Νοεμβρίου 1916, μόλις μια εβδομάδα πριν την βύθιση του ΒΡΕΤΑΝΝΙΚΟΥ -αδελφού πλοίου του ΤΙΤΑΝΙΚΟΥ-, και σε απόσταση 2 περίπου μιλίων από το σημείο βύθισης του. Το S/S Burdigala   όπως δείχνει η μέχρι τώρα έρευνα φαίνεται ότι βυθίστηκε  από πρόσκρουση σε νάρκη που πόντισε το Γερμανικό υποβρύχιο U-73, κυβερνήτης του οποίου ήταν ο Kapitänleutnand Gustav Siess.

     Η ομάδα των δυτών  του Kea Dive Expedition (K.D.E.) επιχείρησε  καταδύσεις από τις 21 μέχρι στις 30 Σεπτεμβρίου στο ναυάγιο αυτό, έχοντας λάβει την σχετική άδεια από την Εφορία Εναλίων Αρχαιοτήτων, ενώ η αποστολή πραγματοποιήθηκε  υπό την αιγίδα του Δήμου Κέας, του Eργαστηρίου Θαλάσσιας Γεωλογίας και Φυσικής Ωκεανογραφίας του Τμήματος Γεωλογίας του Πανεπιστημίου Πατρών, και του Συλλόγου Ερασιτεχνών Αυτοδυτών ΤΗΘΥΣ.

     Τα στοιχεία που  βοήθησαν στην ταυτοποίηση του ναυαγίου προέρχονται πρωτίστως από τις έρευνες πεδίου, που πραγματοποίησε η καταδυτική ομάδα  K.D.E. κατά το διάστημα των πρώτων τεσσάρων ημερών που καταδύθηκε  στο αρχικώς «Άγνωστο Ναυάγιο της Κέας», καθώς και από την ιστορική έρευνα που ακολούθησε.  Στo γεγονός της  βύθισης του υπερωκεανίου Burdigala είχαν αναφερθεί πολλές Ελληνικές εφημερίδες της εποχής που αναφέρουν και το σημείο της βύθισης –έξω από το λιμάνι της Κορρησίας-. Επιπλέον στοιχεία αντλήθηκαν από επίσημες γερμανικές ανακοινώσεις όπως αυτές που βρίσκονται καταχωρημένες στο corpus magnus  για τα γερμανικά υποβρύχια του Α΄Παγκοσμίου Πολέμου, καθώς και το έργο του  Arno Spiendler Der Handelskrieg mit U- Booten, Der Krieg Zur Zee 1914-1918. Tα έργα των AugusteAntoine Thomazi, La Guerre navale dans la Mediterranee, και  Paul G.Halpern The Naval War in the Mediterranean 1914 -1918 αναφέρονται επίσης στο γεγονός της βύθισης του  BURDIGALA

      Σημαντική υπήρξε η βοήθεια και του Πανεπιστημίου Πάτρας, καθώς γεωλόγοι του τμήματος Γεωλογίας και Ωκεανογραφίας οι οποίοι είχαν στο παρελθόν εντοπίσει το ίχνος του ναυαγίου με ηχοβολιστή πλευρικής σάρωσης (side scan sonar) συμμετείχαν στην αποστολή. Κλιμάκιο επιστημόνων του Πανεπιστημίου Πατρών με επικεφαλής τον επίκουρο Καθηγητή Γιώργο Παπαθεοδώρου στα πλαίσια της αποστολής του K.D.E. πραγματοποίησε νέα λεπτομερέστατη καταγραφή του ναυαγίου που πιστοποίησε και τις περιγραφές των αυτοδυτών. Κατά τη διάρκεια της νέας καταγραφής του ναυαγίου με τον ηχοβολιστή, ανακαλύφθηκε και ένα άγνωστο δικινητήριο αεροπλάνο σε απόσταση 400 μ. από το ναυάγιο και σε βάθος 60 περίπου μέτρων.

      Η πορεία των ερευνών και όλες οι λεπτομέρειες σχετικά με την αποστολή παρουσιάστηκαν   στο διαδίκτυο μέσω του Blog της ομάδας το οποίο ενημερωνόταν  καθημερινά κατά τη διάρκεια της αποστολής.

                                                       Πληροφορίες από τον  Γεώργιο Καρέλα (μέλος της ομάδας)

 

Κεντρική  σελίδα