ΜΙΜΗΣ   ΠΟΥΛΑΚΙΔΑΣ: Ο πρωτεργάτης του Πειραϊκού φωτορεπορτάζ

 

      Οι φωτογράφοι είναι οι....λειτουργοί που εξασφαλίζουν στην καθημερινή ζωή, σ εμάς, μια  θέση  στην... αιωνιότητα. Οι άνθρωποι  των σπηλαίων  απαθανάτιζαν τα  υποκείμενά τους στους βράχους, οι αρχαίοι σε αγγεία, επιτύμβιες στήλες και  αγάλματα. Εμείς  είμαστε πιο τυχεροί  διότι από  την εποχή  που ανακαλύφθηκε, το 1833,  η δαγκεροτυπία  αναπτύχθηκε  η  φωτογραφική τέχνη  και μας  έδωσε  πολλές  επί   πλέον  δυνατότητες  για  απαθανάτιση  καταστάσεων, γεγονότων, προσώπων κλπ.

     Η  φωτογραφία  «ήρθε» στην Ελλάδα το 1842, από διάφορες ξένες αποστολές – και τότε φωτογραφήθηκαν ο Οθων και η Αμαλία.

    Το  1870 οι αδελφοί Σόλων και Ξενοφών Bάθης, γύρω στα 1870, άνοιξαν το πρώτο φωτογραφείο  στον Πειραιά στην οδό Μπουμπουλίνας.  Aργότερα ο Ξενοφών Bάθης άνοιξε φωτογραφείο στην Aθήνα, στην οδό  Eρμού. Ο Ξενοφών φωτογράφισε τη Συμμορία των Αρβανιτάκηδων, τα κεφάλια των ληστών του Δήλεσι και άλλα.   Το 1882 λειτούργησε στον Πειραιά, στην  οδό Μιαούλη (σημερινή Εθνικής Αντιστάσεως) και Τσαμαδού, απέναντι από την πλατεία Θεμιστοκλέους (Καραϊσκάκη) – τότε είχαν άλλες  ονομασίες  οι δρόμοι - το  πρώτο  μεγάλο καλλιτεχνικό φωτογραφείο  της περιοχής της Πρωτεύουσας, εκείνο του διάσημου φωτογράφου της εποχής Αναστάσιου Γαζιάδη.  Δείτε  περισσότερα

   Από εκεί και μετά πολλά  φωτογραφεία έγιναν στον Πειραιά, όπως του Καρίπη, του Κέλερη, του Βλαντή και άλλα. Αλλά ήταν κυρίως καλλιτεχνικά.

    Κάλυπταν βέβαια  και εκδηλώσεις, κοινωνικές και άλλες, αλλά  φωτορεπορτάζ,   με τη  σωστή έννοιά του, δεν υπήρχε.

    Ετσι  στα 1967,   πρώτος  ¨καθαρόαιμος" φωτορεπόρτερ   στον  Πειραιά  εμφανίστηκε  ο  Δημήτρης Πουλακίδας. Είχε γεννηθεί το 1926  σε χωριό της Καλαμάτας. Στην αρχή  συνεργαζόμενος με τον Γιώργο Ανδρεάτο,  που είχε έρθει από την Αθήνα,  είχαν την έδρα τους  στην Καραϊσκου 112,  στο    ισόγειο,  από     το   1967, με γραμματέα μια πολύ έξυπνη κοπέλα, την   Αθηνά  Πάσχου,  από τη Νίκαια, που βρισκόταν εκεί   ασταμάτητα, κι έπαιρνε  τα τηλεφωνήματα για να τους κατευθύνει στα γεγονότα.

     Αυτή  η κίνηση  ήταν μια «σφήνα»   τους  Αναγνωστόπουλους της Αθήνας (AGFA FILM)  που ήταν πολλά  αδέλφια  στον ίδιο χώρο  και   αλώνιζαν όλη την περιοχή της πρωτεύουσας.

     Την ίδια  εποχή  στην   Καραολή- Δημητρίου 20  ήταν εγκατεστημένος  και  ο  Μιχ. Τσάκωνας  που έκανε κάποιο φωτοεπορτάζ.

 

      Παρ όλα αυτά ο  Μίμης άρχισε να γράφει επιτυχίες  στο  φωτορεπορτάζ, απ όπου και τα στιγμιότυπα.

 

 

 Ο Ντίνος Ηλιόπουλος  στο Δημοτικό.  Θέατρον "Πειραιεύς" δεν υπάρχει σήμερα. Η χήρα του Αιμίλιου Βεάκη

      Μετά, 1970,   χωρίζει  με τον  Ανδρεάτο,   συνεχίζει στο σπίτι του  Νεωρείων 52,   και το  1974    εγκαθίσταται  στον ημιόροφο της Κολοκοτρώνη κάτω από τα γραφεία των εφημερίδων μου. Εκεί τον βοηθάει  σημαντικά η σύζυγός του  Ευδοκία, που έφυγε πολύ νωρίς.

     Γρήγορα  έγινε  πολύ  γνωστός σε όλους λόγω της  δραστηριότητάς του, και  συνεργάτης πολλών  εντύπων. Ο Δημήτρης έγραψε ιστορία  στον Πειραιά, αλλά και στη Αθήνα, και πάμπολοι, κάθε κοινωνικού και οικονομικού  πεδίου, έχουν να αφηγηθούν ενδιαφέρουσες  ιστορίες  για αυτόν, ή έχουν «ντοκουμέντα» του.

 

 

1970,  με τον  Πάτροκλο Σταύρου, υφυπουργό Προεδρίας του Μακαρίου  (απεβίωσε στην Αθήνα  16-3-14)  και το δικηγόρο   Μιχ.  Μαντούβαλο    έξω από  τον "Πειραϊκό Σύνδεσμο". Με τον Μητροπολίτη Χρυσόστομο   1975.   Ι. Χατζημανωλάκης, Γ. Αράπης, Γ.  Παπαγεωργίου

   

Ο Τομ Πάπας   στη Φρεαττύδα        Δημοσιογράφοι  του Πειραϊκού ρεπορτάζ με  το Γενικό Αστυνομικό Διευθυντή  Γεώργιο Αγγελόπουλο το 1975. Από αριστερά:  Γιώργος Κόμης, Κώστας Δούκας, Νίκος Πηγαδάς,  Δημ. Καπράνος, Γιάννης Φύτρας, Στέλιος Τραϊφόρος, Βασίλης Κουτουζής, Μιχάλης Παπαδόπουλος, Νίκος Ζώλης, Παύλος Πέτσας.

 

  

Λέσχη Εργαζόμενου κοριτσιού:  Αθηνά Δηλαβέρη, Αννα  Λούλου, Λούλα Παπαδοπούλου, Κική Γεωργιτσανάκου, Κική Ποταμάνου,  (κάποιες διακρίνονται στη φωτό με Παπαδόγγονα  - στο Μπόουλιγκ  του  Προφήτη Ηλία). (δεξιά)  Ο Νομάρχης κ. Γιάννης Βοίλας (1973) με κυρίες της Λέσχης Εργαζόμενου Κοριτσιού.

    Ο «Πουλακίδας», ο «Μίμης», όπως τον ήξεραν όλοι υπήρξε ο  Πειραιώτης  δημιουργός  δεκάδων χιλιάδων   ντοκουμέντων  που θα μείνουν  να θυμίζουν το πέρασμα  πάρα πολλών, αλλά  και του ίδιου, από τη ζωή.  Εκατοντάδες τέτοια ντοκουμέντα του Μίμη έχω στην κατοχή  μου  από τη δημόσια  ζωή του  Πειραιά.

       Και ποιον δεν είχε φωτογραφίσει  ο Μίμης;

      Περίπου επί 50 χρόνια ήταν κυρίαρχος στο Ναυτιλιακό- Πειραϊκό ρεπορτάζ και είχε απαθανατίσει με τον φακό του από τον Αριστοτέλη Ωνάση και τον Γιάννη Λάτση μέχρι και τον τελευταίο ποινικό κατάδικο, που είχε απασχολήσει τις αστυνομικές και δικαστικές αρχές, ή τους οδοκαθαριστές  του Σκυλίτση.
     Ο «Μίμης», όπως τον ήξεραν οι περισσότεροι,  έχαιρε εκτίμησης μεταξύ των συναδέλφων του Πειραϊκού ρεπορτάζ και έτρεχε από το πρωί μέχρι τα μεσάνυχτα να καλύψει τα θέματα για τις εφημερίδες, αλλά και των Πειραιωτών.

 

    

Στα παραπήγματα της Δραπετσώνας με τη Δημοτική  Σύμβουλο Δικηγόρο Λίτσα Παπαιωάννου.  Ομαδικός γάμος στον Πειραιά.  Ανάδειξη μις Ευρώπη κλπ
 
    Ο  δημοσιογράφος Δημήτρης Καπράνος  έγγραφε στις 20-4-2003, για τις σχέσεις  Ι.Λάτση – φωτορεπόρτερς σύμφωνα  με αφήγηση του Δημήτρη Πουλακίδα.

 «Του αρέσει να μας βρίζει αλλά μας αγαπάει.  Πληρώνει πάντα τις φωτογραφίες που θα του πάμε,  αλλά με γκρίνια»!

        Γιος του Δημήτρη Πουλακίδα  είναι  ο  συνάδελφος- δημοσιογράφος, Νάσος Πουλακίδας, που και αυτός με την σειρά του έχει γράψει την δική του ιστορία στο Πειραϊκό-Ναυτιλιακό ρεπορτάζ  και όχι μόνο.

        Εφυγε  από  τη  ζωή  το μεσημέρι  της   8-1-2014  Η κηδεία  του τη Δευτέρα  12-1-2015 στις 2 το μεσημέρι  στο Γ΄ Νεκροταφείο. 

 

                                                       ΒΑΣΙΛΗΣ  Π. ΚΟΥΤΟΥΖΗΣ

                                                                                                                                              8-1-2015

© KOUTOUZIS.GR  Αναδημοσίευση  επιτρέπεται μόνο με αναφορά στην πηγή  www.koutouzis.gr .

 Κεντρική σελίδα