Δρ  Ντενίζ - Χλόη Αλεβίζου, ανήσυχη   

                                 δυνατή ψυχή, κοφτερό  μυαλό

 

      Μια ανήσυχη, δυνατή ψυχή, ένα κοφτερό  μυαλό δραστηριοποιείται στην Κρήτη, και συγκεκριμένα  στο Ηράκλειο, αλλά με ορίζοντα  όλη τη μεγαλόνησο.   

       Είναι  Ντενίζ-Χλόη Αλεβίζου   Ιστορικός Τέχνης, Δρ στο Πανεπιστήμιο Κρήτης,η οποία  κατά καιρούς  συμβάλλει στην ύλη της ηλεκτρονικής μας εφημερίδας.

       Η κα Αλεβίζου θα είναι ομιλήτρια στο 11ο Παγκόσμιο Κρητολογικό Συνέδριο που θα γίνει στο Ρέθυμνο  21-27 Οκτώβρη,  το οποίο οργανώνει  η Ιστορική και Λαογραφική Εταιρεία Ρεθύμνου (Ι.Λ.Ε.Ρ.).

       Θέμα της ομιλίας της: Το επάγγελμα του ζωγράφου στην Κρήτη στα τέλη του 19ου αιώνα.

        Σύμφωνα με  ενημερωτικό της σημείωμα: η μελέτη της ζωής και του έργου Κρητών αγιογράφων και ζωγράφων, οι οποίοι έζησαν και εργάστηκαν στην ιδιαίτερη πατρίδα τους την ταραχώδη και ενδιαφέρουσα περίοδο των τελευταίων δεκαετιών προ της κατάλυσης της Οθωμανικής κυριαρχίας, επιτρέπει διαπιστώσεις για τον ρόλο του ζωγράφου και της ζωγραφικής τέχνης στην Κρήτη της συγκεκριμένης περιόδου.

        Πέρα από στοιχεία για τη θέση του ζωγράφου στην κοινωνία πόλεων και επαρχιών της νήσου για τις ειδικότερες συνθήκες ανάθεσης και παραγωγής των έργων ή τον τρόπο με τον οποίο λειτούργησε το πλαίσιο ανταγωνισμού στις περιορισμένες αγορές της Κρήτης, αξιοσημείωτη προβάλλει η παρατηρούμενη διεύρυνση καλλιτεχνικών ειδών όπως και η μεταβολή στην τεχνική και την τεχνοτροπία που παρατηρείται στο έργο των ζωγράφων και αγιογράφων τις συγκεκριμένες δεκαετίες. Ο συσχετισμός των παραπάνω με ιστορικά γεγονότα της περιόδου φωτίζει άγνωστες έως σήμερα πτυχές για το επάγγελμα του ζωγράφου στην Κρήτη του 1 ου αιώνα και παράλληλα, διευρύνει σημαντικά τις γνώσεις μας για την ιστορία της εξέλιξης της ζωγραφικής τέχνης και ειδικότερα της ορθόδοξης  εκκλησιαστικής ζωγραφικής στην Τουρκοκρατούμενη Κρήτη.

 

         Παλιότερα  πρωτοστάτησε με 4 σεμινάρια και θέμα τη σύγχρονη τέχνη, που έκανε και  διοργάνωσε  στο Ιστορικό Μουσείο Κρήτης η Εταιρία Κρητικών Ιστορικών Μελετών στο πλαίσιο των παράλληλων εκδηλώσεων για την έκθεση του Νίκου Βισκαδουράκη «Ο Βασιλιάς είναι γυμνός!»,

      Με στόχο την προσέγγιση και κατανόηση των συναρπαστικών κινημάτων που αναπτύχθηκαν, παρουσιάστηκαν τα θέματα   «Η τέχνη του 20ού αιώνα»,   «Τάσεις και κινήματα της Ευρωπαϊκής τέχνης (1905 - 1945)»,  Νέα Υόρκη: Η νέα μητρόπολη της τέχνης (1930 - 1960), Όψεις του Νεοεξπρεσιονισμού.

     Η Δρ. Ντενίζ-Χλόη Αλεβίζου γεννήθηκε στην Νέα Υόρκη και μεγάλωσε στην Αθήνα. Σπούδασε Ιστορία της Τέχνης στο Πανεπιστήμιο του Nottingham(πτυχίο 1991) και απέκτησε το μεταπτυχιακό τίτλο σπουδών(1992), με ειδικότητα στην Ολλανδική και Φλαμανδική τέχνη του 17ου αιώνα, από το Courtauld Institute of Arts του Πανεπιστημίου του Λονδίνου. Η διδακτορική της διατριβή στο Πανεπιστήμιο Κρήτης (1998)είχε ως θέμα τις απαρχές της νεοελληνικής τέχνης στα Επτάνησα του 18ου αι.  Εκτοτε ζει μόνιμα στην Κρήτη.

     Είναι συγγραφέας των βιβλίων «Ο Παναγιώτης Δοξαράς,   το «Περί ζωγραφίας κατά το αψκστ» και οι άλλες μεταφράσεις» (2005) και  «Η Κρήτη των Καλλιτεχνών (19ος-20ός αιώνας). Αγιογραφία - Ζωγραφική - Γλυπτική» (2010).

     Aνακοινώσεις και μελέτες της έχουν δημοσιευθεί σε ελληνικά και διεθνή επιστημονικά περιοδικά. Ενδεικτικά:

− «Ο ρόλος των Τεχνών την περίοδο της Καποδιστριακής διακυβέρνησης. Κριτήρια και αξίες», Γ΄ Συνέδριο Ιστορίας της Τέχνης (Θεσσαλονίκη, 2-4 Νοεμβρίου 2007), Θεσσαλονίκη 2009, σ. 37-46.

− «Ζωγραφικά έργα δυτικών σχεδιαστικών αντιλήψεων σε ορθόδοξους συναδελφικούς ναούς στα Επτάνησα (18ος αι)», Η΄ Διεθνές Πανιόνιο Συνέδριο (Κύθηρα Μάϊος 2006), Πρακτικά, τ.I-IV, Αθήνα 2009, τ. IV, σ. 44-58.
− «Giacomo Nani and a greek manuscript written by Nikolaos Doxarás», Ateneo Venetο, Ιαν. 2008, σ. 157-164.

− «Evidence regarding 19th century greek interest in the work of Natale Schiavoni», Studi Veneziani, LIV (2007), σ. 383-390.

− «Τα μαθητικά χρόνια του Κωνσταντίνου Βολανάκη στη Σύρο και ο δάσκαλος Ιχνογραφίας Ανδρέας Κριεζής», Μνήμων, 27 (2005) , σ. 271-278.

     Σε ότι αφορά εμάς, η  Δρ. Ντενίζ-Χλόη Αλεβίζου, μεταξύ άλλων μας  έχει συνδράμει με την έρευνά της  « Ο  Πόρος  και  η  λαϊκή  ναυτική  ξυλογλυπτική παράδοση του ακρόπρωρου»     ΒΚ  2/10/11